ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
2. Λειτουργία του Σχολείου
I. Ωρολόγιο Πρόγραμμα - Διδακτικό ωράριο
II. Προσέλευση – Παραμονή και Αποχώρηση μαθητών
3. Ποιότητα Σχολικού Χώρου – Σχολική και Κοινωνική Ζωή
I. Φοίτηση
II. Σχολικοί Χώροι
III. Διάλειμμα
4. Σχολική Εργασία – Βιβλία
5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις – Γενικοί Κανόνες
6. Παιδαγωγικός έλεγχος
7. Ρόλοι και υπευθυνότητες των εκπαιδευτικών
I. Παιδαγωγικός ρόλος
II. Οργανωτικός ρόλος
III. Υπευθυνότητες
8. Εκπαιδευτικές επισκέψεις
9. Επικοινωνία και συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων - Σχολείου
I. Θέματα Συνεργασίας
II. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και Γονέων/Κηδεμόνων
III. Σχολικό Συμβούλιο
10. Πολιτική προστασίας του σχολείου από πιθανούς κινδύνους
I. Αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών
II. Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
III. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
11. Άλλα θέματα
I. Προσωπικά Δεδομένα
II. Εμβολιασμός μαθητών/τριών
III. Λειτουργία κυλικείου
IV. Χαμένα αντικείμενα
12. Νέα Ψηφιακά Εργαλεία
Ι. Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης
ΙΙ. Ψηφιακή Πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού
ΙΙΙ. Ψηφιακή Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων
13. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020 & ΥΑ 13423/ΓΔ4/ Φ.Ε.Κ. 491/Β΄/09-02-2021) επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων και του Σχολικού Συμβουλίου. Εγκρίνεται από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από την Διευθύντρια Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Π.Ε. Α΄ Αθηνών.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου (https://70dim-athin.att.sch.gr/). Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Η σύνταξη του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του 70ού Δημοτικού Σχολείου Αθηνών έγινε σύμφωνα με το ΦΕΚ 491/09-02-2022, με την αριθμό πρωτοκόλλου 171/14-10-2024 πρόσκληση προς τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και τον Εκπρόσωπο του Δήμου Αθηναίων και την με αριθμό …/…-…-2024 Πράξη του διευρυμένου Σχολικού Συμβουλίου.
Ταυτότητα και Όραμα του Σχολείου μας
Το σχολείο μας βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας (δίπλα στο μουσείο της Ακρόπολης). Χτίστηκε το 1931 και ξεχωρίζει για τον σχεδιασμό του από τον Πάτροκλο Καραντινό, τον αρχιτέκτονα που εισήγαγε στην ελληνική αρχιτεκτονική το ρεύμα του μοντερνισμού. Στεγάζεται σε δύο κτήρια με κεντρική είσοδο από την οδό Καλλισπέρη. Το 2002 το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού συμπεριέλαβε το σχολείο μας στα 30 κτήρια τα οποία προβάλλουν την Πολιτιστική κληρονομιά της πόλης των Αθηνών.
Το όραμα που διέπει τη φιλοσοφία του σχολείου μας είναι η συνειδητοποίηση και ανάπτυξη απ’ όλους τους μαθητές κάθε πλευράς των δυνατοτήτων τους: ψυχοσωματικών, διανοητικών, κοινωνικών έτσι ώστε να γίνουν ολοκληρωμένοι και υπεύθυνοι πολίτες του 21ου αιώνα. Η ανάπτυξη της μοναδικότητας του κάθε μαθητή γίνεται μέσα από την καλλιέργεια της αίσθησης του «ανήκειν», την συμμετοχή και την εμπιστοσύνη σε ένα κοινό σύστημα αξιών. Βλέπουμε το σχολείο σαν έναν ζωντανό οργανισμό μάθησης ο οποίος εξελίσσεται γύρω από τους ακόλουθους άξονες:
- α. Κοινό όραμα που επικεντρώνεται στη συμμετοχή στη μάθηση από όλους τους μαθητές
- β. Όλοι οι εμπλεκόμενοι (Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, Σύλλογος διδασκόντων και μαθητές) αλλά και συνεργαζόμενοι φορείς (Δήμος, Πανεπιστήμια κ.ά.) συνεισφέρουν στο όραμα του σχολείου
- γ. Διαρκής αξιοποίηση των ευκαιριών μάθησης
- δ. Έμφαση στη συμμετοχική / ομαδική μάθηση και συνεργασία
- ε. Καλλιέργεια κουλτούρας έρευνας και εξερεύνησης
- στ. Ανάπτυξη συστημάτων και δικτύων συλλογής και ανταλλαγής γνώσεων και μάθησης
- ζ. Μάθηση μαζί και από το εξωτερικό περιβάλλον του σχολείου
- η. Ενθάρρυνση πρωτοβουλιών για μάθηση και ανακάλυψη
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Σχολείου μας επιδιώκεται:
- Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
2. Λειτουργία του Σχολείου
I. Ωρολόγιο Πρόγραμμα - Διδακτικό ωράριο
Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ, εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Διευθυντή και εγκρίνεται από την Προϊσταμένη του τμήματος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Π.Ε. Α΄ Αθηνών.
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του Ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ.
- Υποδοχή των μαθητών/τριών για την Πρωινή Ζώνη (για όσους είναι εγγεγραμμένοι/ες): 07.00- 07:15.
- Υποδοχή των υπολοίπων μαθητών/τριών στο σχολείο: 08.00- 08:15.
- Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.
- Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:15
- Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20
- Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 14:55 και 15:50.
Οι γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 14:55 ή στις 15:50 ή στις 17.30 εφόσον συμμετέχουν στο Νέο Αναβαθμισμένο Ολοήμερο.
II. Προσέλευση – Παραμονή και Αποχώρηση μαθητών/τριών
Η έγκαιρη πρωινή προσέλευση αλλά και αποχώρηση των μαθητριών/μαθητών, αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και την ασφάλεια των παιδιών. Η προσέλευση και η αποχώρηση των μαθητών γίνεται ως εξής:
Οι μαθητές/τριες όλων των τάξεων θα προσέρχονται και αποχωρούν από την μεγάλη Είσοδο – Έξοδο που βρίσκεται επί της οδού Καλισπέρη από την πλευρά της οδού Καρυατίδων, εκτός αν υπάρχει διαφορετική (λόγω ειδικών συνθηκών) απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
Οι γονείς/κηδεμόνες που συνοδεύουν οι ίδιοι τα παιδιά στο σχολείο, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο προαύλιο αποχωρούν αμέσως και τα παραλαμβάνουν μετά τη λήξη του προγράμματος. Οι γονείς/κηδεμόνες δηλώνουν στη Διεύθυνση, στην αρχή του σχολικού έτους, τα ονόματα των ενηλίκων οι οποίοι/ες παραλαμβάνουν τα παιδιά από το σχολείο.
Οι γονείς/κηδεμόνες έχουν την ευθύνη και την υποχρέωση να ενημερώσουν έγκαιρα και έγκυρα τη Διεύθυνση ή τον/την υπεύθυνο εκπαιδευτικό:
- σε περίπτωση έκτακτης αλλαγής στην ώρα ή/και στον τρόπο αποχώρησης του παιδιού
- σε περίπτωση αλλαγής του προσώπου που το παραλαμβάνει.
Οι μαθητές/τριες εισέρχονται στο σχολείο και παραμένουν στο προαύλιο και στους τομείς που έχουν ορισθεί για κάθε τάξη.
Όταν ο καιρός δεν το επιτρέπει τότε εισέρχονται στις αίθουσες διδασκαλίας μέχρι την έναρξη των μαθημάτων όπου τους υποδέχονται οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την 1η διδακτική ώρα.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του (αφού έχει συμπληρωθεί η σχετική υπεύθυνη δήλωση) και ο/η εκπαιδευτικός της τάξης ενημερώνει σχετικά τον Διευθυντή του σχολείου.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/τριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών οι γονείς/κηδεμόνες εισέρχονται στην αυλή του σχολείου και παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από την κεντρική είσοδο του διδακτηρίου.
Για τους μαθητές και μαθήτριες που αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν καταθέσει σχετική Υπεύθυνη Δήλωση στη Διεύθυνση του Σχολείου με την αρχή του διδακτικού έτους.
Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου σύμφωνα με τα όσα προβλέπει και η απόφαση αριθμ. 109697/ΓΔ4 άρθρο 1 παρ. ΙΙ.1 (ΦΕΚ 5387/26-09-2024, τ. Β΄).
Η πρωινή προσευχή γίνεται στον χώρο συγκέντρωσης. (Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής).
3. Ποιότητα Σχολικού Χώρου – Σχολική και Κοινωνική Ζωή
I. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/τριών στο Δημοτικό Σχολείο είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος/η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και ενημερώνει την Διευθύντρια του σχολείου, ώστε να καταχωρηθούν στο σχετικό πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/τριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Οι γονείς/κηδεμόνες έχουν την ευθύνη να ενημερώνουν τον/την δάσκαλο/α της τάξης για την απουσία του παιδιού τους που οφείλεται σε μεταδοτική ασθένεια ή διαρκεί περισσότερο από τρεις ημέρες.
Σε περίπτωση μεταδοτικής ασθένειας οι γονείς/κηδεμόνες έχουν την υποχρέωση να ειδοποιούν αμέσως το σχολείο προκειμένου να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα-ειδικές προφυλάξεις. Το παιδί επιστρέφει στο σχολείο, όταν η ασθένεια επιβεβαιωμένα δεν μεταδίδεται, σύμφωνα με τις οδηγίες του/της παιδίατρου που το παρακολουθεί.
Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας (ΑΔΥΜ) για τους μαθητές των τάξεων Α', και Δ' σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο.
II. Σχολικοί Χώροι
- Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Η αγάπη και ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου και την περιουσία των άλλων αποτελούν βασικές υποχρεώσεις των μαθητών. Για το λόγο αυτό φροντίζουμε όλοι μαζί να διατηρούμε τους χώρους καθαρούς, δε γράφουμε στα θρανία και τους τοίχους, και δεν προκαλούμε φθορές στα έπιπλα και το εποπτικό υλικό. Κάθε ένας από εμάς είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε φθορά προκαλέσει.
- Με τον ίδιο τρόπο οι μαθητές φροντίζουν για την τάξη και την καλαισθησία των σχολικών αιθουσών, γιατί είναι ο ιδιαίτερος χώρος τους, όπου παραμένουν και εργάζονται πολλές ώρες.
- Το σχολείο φροντίζει να διατηρούνται καθαροί για λόγους υγιεινής όλοι οι βοηθητικοί χώροι του σχολείου, διάδρομοι, τουαλέτες, κλπ. Οι μαθητές σέβονται τις προσπάθειες του σχολείου και συμβάλλουν στη διατήρηση των χώρων αυτών καθαρών.
- Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στα διαλείμματα κατά την είσοδο και έξοδο των μαθητών για την πρόληψη ατυχημάτων. Για την ασφάλειά τους όλοι οι μαθητές παίζουν και κινούνται στους υποδεικνυόμενους από το σχολείο χώρους.
- Η έξοδος των μαθητών από το χώρο του Σχολείου κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του δεν επιτρέπεται.
III. Διάλειμμα
Την ώρα του διαλείμματος τα παιδιά ξεκουράζονται, παίζουν και αλληλοεπιδρούν. Σε περίπτωση οποιουδήποτε προβλήματος απευθύνονται στους/στις εφημερεύοντες/ουσες εκπαιδευτικούς που επιτηρούν τον προαύλιο χώρο. Ο Σύλλογος Διδασκόντων ανάλογα με τις παρατηρήσεις που κάνει για τις τυχόν δυσλειτουργίες στα διαλείμματα, παίρνει αποφάσεις και μέτρα που κρίνει ότι θα διευκολύνουν το παιχνίδι αλλά και το καλό κλίμα ανάμεσα στα παιδιά.
4. Σχολική εργασία – Βιβλία
- Οι μαθητές παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και μόνο ό,τι χρειάζεται για τη σχολική εργασία τους.
- Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι αυτή είναι σχεδιασμένη από τους εκπαιδευτικούς της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες και το επίπεδο του μαθητή και αποτελεί επανάληψη, συμπλήρωμα ή προέκταση της εργασίας στην τάξη. Υπάρχει πρόβλεψη και φροντίδα να μην υπερβαίνει τις δυνατότητες του μαθητή και να μπορεί να γίνει από τον ίδιο μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα ανάλογο της τάξης και της ηλικίας του. Για να το λόγο αυτό η εργασία θα ωφελήσει τον μαθητή αν εκτελεστεί από τον ίδιο χωρίς παρέμβαση των γονέων/κηδεμόνων πέρα από κάποια επίβλεψη, ενθάρρυνση και καθοδήγηση
5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις – Γενικοί Κανόνες
Βασική αποστολή της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η πνευματική καλλιέργεια και η σωστή αγωγή των μαθητών. Για την επίτευξη αυτών των στόχων και την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας σε κάθε τάξη οι μαθητές μαζί με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό συζητούν, συναποφασίζουν και καθιερώνουν κάποιους κανόνες ή συμβόλαια της τάξης τα οποία πηγάζουν από τα δικαιώματα κάθε παιδιού στο σχολείο τα οποία σύμφωνα με τα ευρήματα της Εκπαίδευσης Επίλυσης Συγκρούσεων είναι σε γενικές γραμμές τα ακόλουθα:
- Να είμαι ευτυχισμένη/ος και να με καταλαβαίνουν οι άλλοι στο σχολείο μου: αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να γελάει μαζί μου ή να με πληγώνει.
- Να είμαι ο εαυτός μου στο σχολείο: αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να μου φερθεί άδικα λόγω της εμφάνισής μου, του φύλου μου ή της ηλικίας μου.
- Έχω δικαίωμα να είμαι ασφαλής στο σχολείο μου: αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν θα με χτυπήσει, κλωτσήσει, σπρώξει, τσιμπήσει, απειλήσει, ή πληγώσει.
- Έχω δικαίωμα να πιστεύω ότι τα προσωπικά μου αντικείμενα θα είναι ασφαλή στο σχολείο.
- Έχω δικαίωμα να με ακούν και να ακούγομαι στο σχολείο. Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν θα φωνάξει ή θα κάνει φασαρία για να με διακόψει.
- Έχω δικαίωμα να γνωρίσω τον εαυτό μου στο σχολείο. Αυτό σημαίνει ότι μπορώ να πω την γνώμη μου ή τα συναισθήματά μου ελεύθερα.
- Δικαιούμαι να απολαμβάνω όλα τα παραπάνω δικαιώματα εφόσον και εγώ τηρώ τις υποχρεώσεις μου.
Οι υποχρεώσεις πηγάζουν από τα δικαιώματα που κάθε παιδί αναντίρρητα έχει. Σε περίπτωση μη αποδεκτής συμπεριφοράς ο μαθητής ή η μαθήτρια μαζί με τον εκπαιδευτικό συζητούν και συναποφασίζουν για τον τρόπο επανόρθωσης με στόχο όλα τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή και ευτυχισμένα στο σχολικό περιβάλλον.
6. Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της τάξης, την Διευθύντρια της Σχολικής Μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και την Σύμβουλο Εκπαίδευσης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις. Το σχολείο μέσω της διδακτικής διαδικασίας και της υλοποίησης δράσεων ενεργεί με σκοπό την πρόληψη σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού. Προσπαθεί να αναπτύξει θετικό κλίμα, το οποίο αποτελεί σημαντικό παράγοντα στη διαδικασία πρόληψης –αντιμετώπισης περιστατικών βίας και σχολικού εκφοβισμού.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου - γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
Για τον Παιδαγωγικό Έλεγχο και την Πρόληψη Φαινομένων Βίας και Εκφοβισμού ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να υλοποιήσει προγράμματα παρέμβασης σε επίπεδο τάξεων σε συνεργασία με ειδικούς και άλλους αρμόδιους φορείς πρόληψης.
7. Ρόλοι και υπευθυνότητες των εκπαιδευτικών
I. Παιδαγωγικός ρόλος
Το σχολείο μας φροντίζει και ενισχύει την υπευθυνότητα, δημιουργικότητα και ελευθερία του εκπαιδευτικού ώστε να διατηρεί την προσωπικότητά του/της και να ασκεί με πληρότητα τον ρόλο του/της. Οι εκπαιδευτικοί:
- αντιμετωπίζουν το κάθε παιδί ως ξεχωριστή προσωπικότητα με διαφορετική αφετηρία και ανάγκες και προωθούν με αντίστοιχο τρόπο την μαθησιακή και ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη. Ενθαρρύνουν την ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών στη διαδικασία της μάθησης καθώς και την ανάληψη προσωπικής ευθύνης. Καλλιεργούν κλίμα συμμετοχικότητας, δημοκρατίας και ενεργού συμμετοχής στη μάθηση και στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
- επιδιώκουν όλοι οι μαθητές/τριες να αισθάνονται ασφάλεια και ηρεμία στο χώρο του σχολείου. Επιλύουν τις διαφορές με διάλογο και σεβασμό στην προσωπικότητα των μαθητών/τριών και τους τρόπους επανορθωτικής συμπεριφοράς.
- Σε κάθε στάδιο της μαθησιακής διαδικασίας αξιολογούν διαμορφωτικά με παιδαγωγικά κριτήρια το σύνολο της προσπάθειας των παιδιών, λαμβάνοντας τυχόν συναισθηματικές, ψυχολογικές, μαθησιακές δυσκολίες, την πολιτισμική ταυτότητα των παιδιών ή άλλες κοινωνικές ή οικογενειακές παραμέτρους.
II. Οργανωτικός ρόλος
- Όλες/οι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου συνεργάζονται μεταξύ τους, διατυπώνουν ιδέες και απόψεις με επιχειρήματα, συμβάλλουν στη δημοκρατική λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων και στη διαμόρφωση μιας κουλτούρας συλλογικότητας και συνευθύνης.
- Όλες/οι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στην ίδια τάξη συνεργάζονται με τον/την εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, τον/τη σχολική ψυχολόγο, τον νοσηλευτή, τον Υποδιευθυντή και τη Διευθύντρια προκειμένου να αντιμετωπίσουν από κοινού παιδαγωγικά ή άλλα τρέχοντα και επίκαιρα ζητήματα που απαιτούν στοχευμένες παρεμβάσεις
- Η κατανομή των τάξεων γίνεται με κριτήρια που διαμορφώνει ο Σύλλογος Διδασκόντων και γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και το συμφέρον των παιδιών.
III. Υπευθυνότητες
Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών, περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Οι εκπαιδευτικοί:
- είναι υπεύθυνοι/ες για την ασφάλεια των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων.
- τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά στις αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, στις συζητήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σχολική επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών/τριών, στη βαθμολογία, και γενικά, σε όλα τα στοιχεία που αφορούν στο σχολείο.
- Eνημερώνουν συστηματικά και προγραμματισμένα τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών 1) κάθε μήνα σε συγκεκριμένη ώρα και ημέρα που ανακοινώνεται και βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του σχολείου 2) τρεις φορές στη διάρκεια του σχολικού έτους και όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, όπου οι εκπαιδευτικοί δέχονται τους γονείς – κηδεμόνες, τους ενημερώνουν λεπτομερώς και υπεύθυνα για την πρόοδο του μαθητή/τριας και τους δίνουν τον Έλεγχο Προόδου. Σε έκτακτες περιπτώσεις υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα ενημέρωσης, έπειτα από τηλεφωνική επικοινωνία.
8. Εκπαιδευτικές επισκέψεις
Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις και η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προγραμματίζονται ανά τρίμηνο, με γνώμονα την ηλικία, τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα κάθε τάξης, την υλοποίηση τυχόν εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την επικαιρότητα κλπ. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να συμμετέχουν σε αυτές, να τηρούν τους ενδεδειγμένους κανόνες συμπεριφοράς σύμφωνα με τις οδηγίες των εκπαιδευτικών κατά την μετακίνηση, να δείχνουν σεβασμό στον χώρο που επισκέπτονται, αλλά και τους εμψυχωτές/τριες –υπεύθυνους/ες των εκάστοτε εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Στην αρχή της χρονιάς οι γονείς/κηδεμόνες υπογράφουν ειδικό έντυπο συγκατάθεσης για τις μετακινήσεις του παιδιού τους εκτός σχολείου και τη συμμετοχή του σε προγράμματα, επισκέψεις, σχολικούς περίπατους και εκδρομές. Ανά τρίμηνο επικαιροποιείται η λίστα των προγραμματισμένων επισκέψεων.
Κατά την εγγραφή ενός παιδιού οι γονείς/κηδεμόνες, αφού πρώτα ενημερωθούν για την πολιτική διαχείρισης των προσωπικών δεδομένων, υπογράφουν ειδικό έντυπο συγκατάθεσης για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων, τόσο των ίδιων (π.χ. e-mail επικοινωνίας), όσο και των παιδιών τους (π.χ. χρήση φωτογραφιών στην ιστοσελίδα του σχολείου).
Από το σχολικό έτος 2022-2023 όλα τα σχετικά έντυπα βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του σχολείου.
9. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
I. Θέματα συνεργασίας
Η καλή συνεργασία σχολείου και οικογένειας αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ομαλή ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον, με σεβασμό στους κανόνες και τις αξίες της σχολική ζωής (αλληλεγγύη, αποδοχή της διαφορετικότητας, ευγένεια).
Οι γονείς/κηδεμόνες ενθαρρύνουν τα παιδιά τους στην ανάληψη της προσωπικής τους ευθύνης τόσο σε θέματα διαγωγής όσο και στην οργάνωση της μελέτης και σχολικής προετοιμασίας, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν ότι οι πράξεις ή οι παραλείψεις τους έχουν θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις τις οποίες πρέπει τα ίδια τα παιδιά να αναλαμβάνουν.
Οι γονείς/κηδεμόνες υπενθυμίζουν τους κανόνες καθαριότητας και υγιεινής που τα παιδιά πρέπει να ακολουθούν για τον εαυτό τους, αλλά και τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου. Φροντίζουν για τα ατομικά είδη των παιδιών τους και τα αναζητούν έγκαιρα.
Οι γονείς/κηδεμόνες σέβονται και ενθαρρύνουν την αυτονομία των παιδιών στον σχολικό χώρο και χρόνο. Ως εκ τούτου δεν ενθαρρύνεται η εμπλοκή των γονέων - κηδεμόνων στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής ή η παρουσία τους σε χώρους συνδεόμενους με τις αίθουσες διδασκαλίας ή το προαύλιο χωρίς άδεια, καθώς αυτό διαταράσσει τη σχολική καθημερινότητα. Για έκτακτα περιστατικά ή ραντεβού οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στα προβλεπόμενα τηλέφωνα και πρόσωπα.
Oι γονείς/κηδεμόνες συνεργάζονται με όλους τους διδάσκοντες στην τάξη του παιδιού τους και απευθύνονται πρωτίστως στον/την υπεύθυνο τμήματος για κάθε ειδικότερο πρόβλημα που τους/τις απασχολεί σε σχέση με τη λειτουργία του σχολείου, την επίδοση και διαγωγή του παιδιού τους κλπ. Ο/Η υπεύθυνος/η δάσκαλος/α της τάξης κατά περίπτωση αξιολογεί τα θέματα και ενημερώνει ανάλογα τη Διεύθυνση του σχολείου, ώστε να υπάρχει από κοινού αντιμετώπιση σε συνεργασία με άλλα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, τη Σχολική Ψυχολόγο και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης και να επιδιωχτεί η συνδρομή του ειδικού παιδαγωγού, του/της σχολικής ψυχολόγου ή άλλων μελών του Συλλόγου Διδασκόντων.
Οι γονείς/κηδεμόνες είναι καλό να γνωστοποιούν στον/στη δάσκαλο/α της τάξης κάθε ιδιαιτερότητα ή δυσκολία που αντιμετωπίζει ο/η μαθητής/τρια ή ακόμη και κάθε πρόσφατη αλλαγή στη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού τους. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί με διακριτικότητα σεβόμενος τη σπουδαιότητα της πληροφορίας και το σχολείο διασφαλίζει το απόρρητο κάθε προσωπικού δεδομένου.
Κάθε φορά που ανακύπτει ένα σοβαρό θέμα που σχετίζεται με έναν/μία συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και προβληματίζει τον Σύλλογο Διδασκόντων, ενημερώνεται άμεσα και διακριτικά ο/η γονέας-κηδεμόνας, ο οποίος είναι υπεύθυνος με τη σειρά του να συνεργαστεί με το σχολείο και να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να στηρίξει τον/την μαθητή/τρια και να βοηθήσει το σχολείο στον παιδαγωγικό του ρόλο.
Η επίλυση πιθανών διαφορών και συγκρούσεων μεταξύ των παιδιών που έχουν πραγματοποιηθεί μέσα στον χώρο του σχολείου ή σε προγραμματισμένη έξοδο ή εκδρομή, είναι αποκλειστική ευθύνη των εκπαιδευτικών και των ίδιων των εμπλεκόμενων παιδιών και όχι των γονιών τους. Για τέτοια ζητήματα οι γονείς δεν παρεμβαίνουν όταν προκύπτουν αντιπαλότητες και ενημερώνουν άμεσα το σχολείο.
Όλοι οι γονείς μπορούν να επικοινωνούν τις ιδέες τους για την ευημερία του σχολείου στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων που τους εκπροσωπεί. Μέλημα του σχολείου είναι η αγαστή συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την προαγωγή του σχολικού έργου.
Η επικοινωνία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών είναι σημαντικό να διέπεται από σεβασμό, εμπιστοσύνη και ευγένεια, γεγονός που συμβάλλει στο αίσθημα της ασφάλειας και της απρόσκοπτης ένταξης του/της μαθητή/τριας στο σχολείο. Δεν επιτρέπεται η ηχογράφηση ή με οποιοδήποτε μέσο καταγραφή/αναπαραγωγή της συνομιλίας μεταξύ των γονέων/κηδεμόνων και των εργαζομένων του σχολείου.
Όλα τα παραπάνω, διασφαλίζουν τα δικαιώματα παιδιών και γονέων και ενισχύουν τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου, δημιουργώντας κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συλλογικότητας.
II. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
- Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
- Μια φορά το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και πάντα μετά τη λήξη των μαθημάτων (13:15), για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
- Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης ή ο γονέας του/της μαθητή/τριας κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
- Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο. Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους. Αυτή την ημέρα, οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων παρευρίσκονται στο σχολείο προκειμένου να ενημερώσουν τους ενδιαφερόμενους γονείς.
- Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους Τίτλους Προόδου – Σπουδών.
- Ο/H δάσκαλος/δασκάλα της τάξης ορίζει ημερομηνία και ώρα δια ζώσης, τηλεφωνικής ή και διαδικτυακής επικοινωνίας εφόσον χρειαστεί.
- Οι κηδεμόνες παρακαλούνται να μην απασχολούν το διδακτικό προσωπικό την ώρα του διαλείμματος και γενικά όλες τις ώρες πέραν από τις τακτές, διότι οι δάσκαλοι αναγκάζονται να παραβλέπουν κάποια άλλη εργασία που έχουν αυτή την ώρα (εποπτεία αυλής- διαδρόμων, προετοιμασία μαθήματος, διόρθωση γραπτών κ.α.). Ιδιαίτερα το πρωί, μετά την προσευχή, οφείλουν να συνοδεύσουν τα παιδιά στην τάξη και να αρχίσουν το μάθημα ήρεμα και χωρίς καθυστέρηση.
- Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
- Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
- Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε έκτακτες περιπτώσεις.
III. Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το επταμελές Σχολικό Συμβούλιο (Ν. 4823/2021), στο οποίο συμμετέχουν ο/η Διευθυντής/-ντρια ως πρόεδρος, 3 μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, 1 μέλος του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και 2 εκπρόσωποι της Tοπικής Aυτοδιοίκησης (ένας διοικητικός και ένας αιρετός). Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.
10. Πολιτική προστασίας του σχολείου από πιθανούς κινδύνους
I. Αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Η Διευθύντρια του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Σε έκτακτες περιπτώσεις (π.χ. έντονη βροχόπτωση την ώρα αποχώρησης των παιδιών) εφαρμόζεται ειδικό σχέδιο αποχώρησης. Σύμφωνα με αυτό, οι γονείς/κηδεμόνες/συνοδοί μπορούν να παραλαμβάνουν τα παιδιά από το σχολικό κτίριο.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κλπ για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
II. Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Ο χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση σεισμού είναι το προαύλιο και δεύτερος χώρος καταφυγής είναι τμήμα του πεζόδρομου της Διονυσίου Αεροπαγίτου μέσω της οδού Καρυατίδων.
III. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται 3 ασκήσεις ετοιμότητας κάθε χρόνο.
12. Άλλα θέματα
I. Προσωπικά δεδομένα
Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.
II. Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
III. Λειτουργία Κυλικείου
Στο σχολείο μας δεν λειτουργεί κυλικείο και οι γονείς οφείλουν να προμηθεύουν το δεκατιανό ή άλλα σνακ για τα παιδιά.
IV. Χαμένα Αντικείμενα
Τα ρούχα και τα αντικείμενα που φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο (π.χ. πλαστικά δοχεία φαγητού, κασετίνες, πάνινες τσάντες, παγούρια, εξωσχολικά βιβλία κ.α.) πρέπει να έχουν σημειωμένο το ονοματεπώνυμό τους με ειδικό ανεξίτηλο μαρκαδόρο ή ετικέτα, προκειμένου να διευκολύνεται η ανεύρεσή τους από τα παιδιά ή τους γονείς/κηδεμόνες. Χαμένα ρούχα και άλλα αντικείμενα χωρίς σημειωμένο το όνομα του παιδιού που δεν θα αναζητηθούν για εύλογο διάστημα παραδίδονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε οργανώσεις ανθρωπιστικής βοήθειας.
12. Νέα Ψηφιακά Εργαλεία
I. Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών έχουν τη δυνατότητα έκδοσης Βεβαίωσης Φοίτησης των εξαρτώμενων τέκνων τους μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
II. Ψηφιακή Πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού
Για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για υποβολή καταγγελιών (https://stop-bullying.gov.gr/). Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα έχουν πρόσβαση μαθητές και γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών, οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν αναφορές.
Επίσης, ορίζεται συγκεκριμένο Πρωτόκολλο Διαχείρισης Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού με σκοπό την εξέταση των αναφορών και την υποβολή προτάσεων για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικής βίας (ν. 5029/2023 (Α’ 55)). Αποδέκτες - υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά είναι ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας και ένας (1) εκπαιδευτικός που ορίζεται από εκείνον για τον σκοπό αυτό. Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης συνιστάται τετραμελής «Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού» η οποία αποτελείται από:
α) τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος αναπληρώνεται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης,
β) έναν (1) Σύμβουλο Εκπαίδευσης, με τον αναπληρωτή του,
γ) έναν (1) ψυχολόγο σχολικής μονάδας ή Κέντρου
Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης με τον αναπληρωτή του και
δ) έναν (1) κοινωνικό λειτουργό σχολικής μονάδας ή ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης με τον αναπληρωτή του.
Οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα των υπεύθυνων αποδεκτών αναφορών στη σχολική μονάδα και των τετραμελών ομάδων δράσης στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ορίζονται στην υπ’ αριθμ. 36421/ΓΔ4/8-4-2024 Υ.Α. (Β’ 2177).
III. Ψηφιακή Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων
Δίνεται η δυνατότητα στους γονείς/κηδεμόνες να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις απουσίες,τη βαθμολογία των μαθητών/τριών και ανακοινώσεις που αφορούν την σχολική μονάδα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «e-Parents» (https://eschools.minedu.gov.gr/). Η πλατφόρμα θα δώσει στον/στην πολίτη κηδεμόνα ένα ζωντανό και μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας με το σχολείο, μέσω του οποίου ο/η κηδεμόνας θα αλληλεπιδρά με την σχολική μονάδα. Οι διαθέσιμες υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στην πρώτη έκδοση του υποσυστήματος «e-Parents», οργανωμένες ανά ρόλο χρήστη, είναι οι εξής: Ανακοινώσεις και Ειδοποιήσεις Σχολικής Μονάδας, Απουσίες Μαθητή, Βαθμολογίες Μαθητή.
13. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης (Τεύχος B' 491/09.02.2021), σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο εγκεκριμένος Κανονισμός αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.